Talegenkendelse eller sekretær?

Hvad er mest lønsomt; Talegenkendelse eller lægesekretær?

Det er forkert at tro, at Talegenkendelse skal erstatte en lægesekretær.

Men det er også forkert at tro, at arbejdsopgaver ikke ændrer sig med tiden, og at ”smart technology” skal måles op imod en sekretærløn.

Hvad er det, du får med Talegenkendelse, udover det indlysende: tidstro dokumentation + store tidsmæssige besparelser for sekretæren? Du få en lang række følgevirkninger, som på sigt, vil gøre en positiv og stor forskel.

Med den tidstro dokumentation følger store tidsmæssige besparelser på den tid, en sekretær bruger på at indhente supplerende oplysninger, som lægen har glemt at indtale. Al sundhedspersonale har al information tilgængelig i journalen, inden patienten har forladt sygehuset, ergo vi eliminerer søgen efter information, som sekretæren endnu ikke har fået skrevet ind i journalen.

Lange liggetider på diktater vanskeliggør patientens vej igennem systemet

Der er målt gennemsnitlige liggetider på diktater på mellem 3 og 60 dage. Vi eliminerer også genindkaldelser til undersøgelser, fordi informationen endnu ikke er tilgængelig, og ikke lige er at finde nogen steder.

Hvordan kan man så måle selve kvaliteten? Det er svært, men fordi information er tilgængelig omgående, så vil patienter og pårørende opleve, ikke at skulle gentage sig selv , de vil opleve et professionelt sygehuspersonale, som allerede er orienteret omkring patientens historik og derfor klar til ”next step”.

Det er korrekt, at lægesekretæren ikke skal bruge tid på at afskrive diktater, men kan hun undværes?

Nej da.

Hun bliver rigtig nok aflastet med afskrivningsopgaver, men hun har til gengæld fået mere tid, til at nå de opgaver, som også ligger og venter på behandling.

 

Sekretær fra 50'erne

Thomas Edison opfandt diktafonen i 1880’erne

Afskrivning af diktater har eksisteret siden Thomas Edison opfandt voksrulle diktafonen i 1880’erne, og det klassiske billede fra 1950’erne af en sekretær, der afskriver et diktat, hænger åbenbart stadigvæk fast i manges mindset som ”sådan skal det være”.

Ved at bruge ”Smart Technology” højner vi ikke bare kvaliteten overfor patienten, men vi udnytter også teknologien til at skabe fremgang, mere effektivitet og grobund for mere vækst.